יום שבת, 18 ביולי 2009

הוראה מתוקשבת בשיעורי חשבון

כותבת: אירנה גור אריה
הנני מלמדת חשבון בכיתה חכמה. הוראה עם מקרן נכנסה לשיגרה בשיעורים שלי. אני משתמשת במצגות הקנייה שחלק מהן אני מכינה בעצמי, מפעילה את התלמידים בעזרת משימות המוקרנות על הלוח, מסכמת את השיעור בעזרת משחקי חשבון הנמצאים באינטרנט. אין ספק שבלמידה פרונטלית למחשב יש תפקיד חשוב - הוא מאפשר לגוון את ההוראה ולכן להעלות את מוטיבצית הלמידה של התלמידים.
השאלה שלי (והאתגר ) איך ניתן לשלב מחשב גם בלמידה דיפרנציאלית כאשר בכיתה באופן קבוע נמצא רק מחשב אחד - של מורה. השנה ניסיתי להפעיל את "פינת מחשב" בעבודה עם תלמידים מתקשים. הכנתי בשבילם דפי עבודה דיגיטלים בסיגנון משימות שמופיעות בחוברת חשבון. הרגשתי את השוני במוטיבציה לביצוע המשימות . המחשב מקל על תהליך כתיבת התשובות והסברים מילוליים (לרב התלמידים המתקשים בחשבון יש בעיות עם כתיבה מסודרת) וגם "מושך" את התלמיד- גורם לריכוז נוסף. זה חשוב מאוד בעבודה עם תלמידים עם בעיות קשב וריכוז. אך לשאר תלמידי הכיתה זה גורם להרגשת אי שיוויון - רק התלמידים "המופרעים" מקבלים את הפרס - עבודה במחשב.
לדעתי לעבודה יעילה בכיתה חייבים להיות לפחות 3 מחשבים (ניידים) כדי להפעיל תלמידים ב3 רמות שונות בו זמני - "מתקשים", "רגילים" ו"חזקים" כדי לנצל את פוטנציאל המחשב גם במשימות יצירתיות ומשימות אתגר.
הייתי רוצה גם לנסות לנהל שיח מתמטי עם תלמידים בעלי כשרון במתמטיקה בעזרת קבוצות דיון בסביבה. לצערי בשיעור אני לא מספיקה לתת מענה לתלמידים האלו.
מימוש של כל הרעיונות האלו דורש תיכנון של שיעור מסוג אחר ועבודה רבה של מורה בהכנתו . בשלב זה עדיין אין ברשותינו מספיק חומרים מתוקשבים בכל הנושאים (לדוגמה באתר אופק חסרים נוסאים הנדסיים) לכן רב המשימות מורה נאלץ להכין באופן עצמאי. האם נחזיק מעמץ?

3 תגובות:

  1. לגבי הנקודה הראשונה, נכון הוראה דיפרנציאלית עם מחשב אחד קשה מאוד ולכן אין ברירה אלא לעשות בו שימוש לרוב עם המתקשים.מה שניתן לעשות הוא לנסות לאזן את השימוש בחשב ולתת גם משימות אתגר לחזקים.
    הנקודה השנייה, בה דובר על חוסר בנושאים מתוקשבים במתמטיקה, נקודה זו נכונה ואכן יש קושי לא רק במציאת חומרים אלא בהתאמתם לתוכנית הלימוד במיוחד בכל הנוגע להנדסה.יש לציין שעם הזמן האתרים השונים משתדרגים ומתאימים את עצמם לצרכי התלמיד.זה נעשה בגלל שאנו המורים מתארים את השטח ויוצרים משוב חוזר שיוצר תיקון תמידי וכך בסופו של דבר נוכל להגיע לתוצרים טובים יותר.

    כתבו: דלית, אופירה ואהוד

    השבמחק
  2. אכן המחשב מאפשר גוון ההוראה והעלאת המוטיבציה אצל הלומדים.
    אני כמורה למתמטיקה מלמדת גם ב"כיתה חכמה" וגם בכיתה המשלבת "מחשבים ניידים" ואני מרבה לשלב את המחשב במסגרת השיעורים. אכן קל לי יותר לשלב את המחשב בלמידה הדיפרנציאלית בכיתות של ה"מחשבים הניידים". כך אני מגיעה לכל תלמיד ויכולה להפנות אותו למשימות המתאימות לרמתו, כל ילד במחשב שלו כך שלא נוצר תיוג של "קבוצת המתקשים" או "קבוצת המצטיינים".
    כל ילד מרוכז במשימתו ואינו יודע ושותף למשימות שקיבלו חבריו לכיתה.

    אך ב"כיתה חכמה" אכן קיים קושי לשלב את המחשב גם בלמידה הדיפרנציאלית.
    בהחלט המחשב מצוין לתרגול לקבוצת המתקשים, יש הרבה משימות במחשב המשלבות בקרה כך שקבוצה זו צריכה פחות את המורה ואז המורה יכולה להתפנות ליתר התלמידים.
    אולי ניתן בכל פעם להכין משימות לקבוצות השונות, שהעבודה מול מחשב תהיה דינאמית , פעם ל"קבוצת המתקשים" ופעם ל"מצטיינים" ופעם גם ל"בינוניים".
    וכאשר ה"מתקשים"עם המחשב יש זמן לעבוד עם דפי עבודה עם ה"חזקים" וכאשר ה"חזקים" עם מחשב המורה יכולה לעבוד עם ה"מתקשים" ויתר הכיתה ממשיכה את העבודה עם ספר הלימוד.

    כתבה: שרון גניש

    השבמחק