כותבים: אופירה תם, דלית ניר ואהוד מלכה.
כאשר התחלנו בפרויקט המחשבים,ישבנו והכנו מערכי שיעור מתוקשבים,אשר יביאו לידי ביטוי את שילובם של המחשבים בתהליך ההוראה. בתחילה העתקנו את המערכים המוכנים מהקלסרים לדפי וורד, ובמשוב עצמי שעשינו הבנו שבאותה מידה,יכולנו להמשיך עם הקלסרים. החלטנו לשנות את מערכי השיעור,ולהפוך אותם למתוקשבים יותר. הדילמה שתוצג להלן,מהווה פן אחד של תהליך הכנת מערכי השיעור,כאשר הדגש הוא על עבודת התלמידים.
ביחידה הראשונה בנושא מנהיגות ,מתבקשים הילדים לערוך מעין חקר רשת,ולמצוא את ההגדרה למנהיג,מנהיגות ומהם התכונות והכישורים המאפיינים מנהיג.
כאשר כתבנו משימה זו,התלבטנו האם לאפשר לילדים לחפש באופן חופשי אחר חומרים באינטרנט,או להוסיף בסוף המשימה קישורים לאתרי אינטרנט מהימנים ורלוונטיים. רשת האינטרנט עמוסה באתרים רבים השונים זה מזה ברמת הקריאות והמשלב הלשוני,אשר לעיתים אינם בהלימה לגיל הילדים, כלומר גם אם הילד בחר אתר מהימן ורלוונטי אין הדבר מבטיח שיוכל להתמודד עם רמת הטקסט. לכן עליו לבחור אתר רלוונטי, מהימן ומכוון לטווח הגילאים הרלוונטי שלו.
ידענו שלילדים יש ידע ומיומנות גבוהים בשימוש באינטרנט,אולם מיומנות זו הסתכמה רובה ככולה,בכניסה לאתרי משחקים,הורדת סרטים,שירים וכדומה.
מכיוון שהמשימה נכתבה לפני שהילדים למדו מידענות,החלטנו שהם אינם מיומנים עדיין בחיפוש באינטרנט למטרות למידה ,ולכן החלטנו להוסיף את הקישורים. להחלטה זו שתי סיבות: למקד את התלמיד לצורך ביצוע המשימה ולתת דוגמא לחיפוש טוב. יש לציין שהתלמידים לא הוגבלו לאתרים שקיבלו וכן יכלו לחפש עוד אתרים בנוסף לאחר שראו דוגמא לאתרים טובים בנושא. במשימות הבאות שהילדים קיבלו ,לאחר שלמדו מידענות וידעו כיצד לזהות אתרים מהימנים(לפי סיומת הכתובת) ולאחר שלמדו כיצד לבדוק האם החומר רלוונטי לנושא,להוציא רק את העיקר וכו' , אפשרנו לילדים לחפש באופן עצמאי אחר חומרים באינטרנט.
ביחידה הראשונה בנושא מנהיגות ,מתבקשים הילדים לערוך מעין חקר רשת,ולמצוא את ההגדרה למנהיג,מנהיגות ומהם התכונות והכישורים המאפיינים מנהיג.
כאשר כתבנו משימה זו,התלבטנו האם לאפשר לילדים לחפש באופן חופשי אחר חומרים באינטרנט,או להוסיף בסוף המשימה קישורים לאתרי אינטרנט מהימנים ורלוונטיים. רשת האינטרנט עמוסה באתרים רבים השונים זה מזה ברמת הקריאות והמשלב הלשוני,אשר לעיתים אינם בהלימה לגיל הילדים, כלומר גם אם הילד בחר אתר מהימן ורלוונטי אין הדבר מבטיח שיוכל להתמודד עם רמת הטקסט. לכן עליו לבחור אתר רלוונטי, מהימן ומכוון לטווח הגילאים הרלוונטי שלו.
ידענו שלילדים יש ידע ומיומנות גבוהים בשימוש באינטרנט,אולם מיומנות זו הסתכמה רובה ככולה,בכניסה לאתרי משחקים,הורדת סרטים,שירים וכדומה.
מכיוון שהמשימה נכתבה לפני שהילדים למדו מידענות,החלטנו שהם אינם מיומנים עדיין בחיפוש באינטרנט למטרות למידה ,ולכן החלטנו להוסיף את הקישורים. להחלטה זו שתי סיבות: למקד את התלמיד לצורך ביצוע המשימה ולתת דוגמא לחיפוש טוב. יש לציין שהתלמידים לא הוגבלו לאתרים שקיבלו וכן יכלו לחפש עוד אתרים בנוסף לאחר שראו דוגמא לאתרים טובים בנושא. במשימות הבאות שהילדים קיבלו ,לאחר שלמדו מידענות וידעו כיצד לזהות אתרים מהימנים(לפי סיומת הכתובת) ולאחר שלמדו כיצד לבדוק האם החומר רלוונטי לנושא,להוציא רק את העיקר וכו' , אפשרנו לילדים לחפש באופן עצמאי אחר חומרים באינטרנט.
אני חייבת לציין כי הייתי שותפה לדילמה זו. הדילמה הנ"ל כבר עלתה בשנה הראשונה שהתחלנו את פרויקט המחשבים והיום שאנחנו נמצאים שלוש שנים אחרי וחינכתי את כיתות ו' כבר שלוש שנים עם תלמידים שונים אני חושבת שזו הייתה החלטה נבונה.
השבמחקברוב המקרים כאשר הילדים מתבקשים לחפש מידע באינטרנט, הם פונים מייד לויקיפדיה מעתיקים ומדביקים ובזה הם חשבו שסיימו את העבודה.
אז עלינו המורים מוטלת האחריות ללמד את הילדים ולתת להם כלים לחיפוש יעיל ומהימן.
רק לאחר שהילדים לומדים במהלך השנה מהו אתר מהימן ונושאים נוספים במידענות ושיש ברשותם את כל הכלים, אפשרנו להם בסוף השנה להכין עבודת חקר ולחפש מידע באופן עצמאי על מנהיג שהם בוחרים מארבעה מקורות מידע שונים ומהימנים.
כתבה: שרון גניש