יום ראשון, 12 ביולי 2009

יחידת לימוד מתוקשבת בנושא השואה

הוראת נושא השואה באמצעות מחשב


הוראת השואה היא נושא מורכב שמעורר קשיים רבים והתלבטויות בקרב המורים.
השואה במהותה היא אירוע קיצוני,טראומתי המלווה בתיאור זוועות,לכן הוא מצריך מן המורה הפעלת שיקול דעת בבחירת התכנים ומקורות המידע(יותר מכל נושא אחר).
השימוש במחשב לצורך לימוד הנושא מאפשר למורה לברור,מתוך מגוון רחב של מקורות מידע את מקורות המידע הרלוונטיים תוך התאמתם לגיל הלומדים ולמטרת יחידת הלימוד.
הוראה באמצעות המחשב מאפשרת הוראת הנושא ולמידתו ע"פ גישה רב תחומית,כלאמר ,שילוב מקורות מידע הקשורים לתחומי דעת שונים:ספרות,היסטוריה,אמנות וכו.
בדרך זו ההוראה הינה מעמיקה ומקיפה יותר.

ביחידת הלימוד שנבנתה לשכבת ג, בשנת הלימודים תשס"ט, מופיע סרטון אנימציה לילדים .
הסרטון מעביר את העובדות הקשות והמסרים בדרך "קלה וידידותית" יותר לתלמידים צעירים.
הוא אינו מעביר את המידע באמצעות מילים אלא באמצעים אומנותיים כגון:צבע,עוצמת מנגינת הרקע,
קולות ואיורים.
במרכז הסרטון עומדת דמותו של ילד יהודי .במהלך הצפייה התלמיד מזדהה עם הילד בסרטון ולומד את סיפורו האישי.מסיפורו האישי של הילד בסרטון אפשר לצאת לסיפור הרחב יותר ולהבנות ידע הכולל עובדות על התקופה ההיסטורית הקשה ולעורר הזדהות ואפילו הערכה כלפי העם היהודי בכלל.
ולבסוף,חשיפת התלמיד לסרטון אפשרה לו להבין את רצף העובדות ההיסטוריות שנלמדו באמצעות הטקסט המיידעי.

ליאת אלבז לוי,חלי עזורי,איילת פרנק

תגובה 1:

  1. אכן נושא השואה הוא קשה ומחייב חשיבה מעמיקה לגבי אופן העברתו,בעיקר כשמדובר בילדים בגיל בית ספר יסודי. כפי שציינתן,המקורות באינטרנט הם רבים ומגוונים ,וכאשר מכינים מערך שיעור מתוקשב,ניתן לעיתים "ללכת לאיבוד" בתוך המיגוון האינסופי של הרעיונות. החוכמה היא לדעת להתאים את התכנים לקהל היעד. הסרט שהקרנתן בכיתה מוכר לנו,ואנחנו חייבים לציין שאכן הבחירה שלכן הייתה מושכלת-הסרטון אכן מעביר את נושא השואה בדרך שאינה מאיימת לילדים בגיל הרך,אולם עדיין מאפשרת למורה לפתח דיון בכיתה סביב המוטיבים האומנותיים שבסרט,המסמלים את הרגשות הנילווים לצפיה,תוך כדי קישורם לנושא השואה.
    הערה לסיום-
    חשוב להבין שהמעבר לשיעורים מתוקשבים לא הפך את עבודתו של המורה לקלה יותר, מהסיבה שצויינה לעיל- לעיתים אנחנו יושבים שעות(פשוטו כמשמעו) ע"מ למצוא את הסרטון,התמונה,הקישור וכד' המתאימים ביותר לנושא הנלמד.
    הגיבו- דלית ניר,אהוד מלכה,אופירה תם.

    השבמחק